پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 اسفند 1400 - 11:34

پوشش زنده تحولات اوکراین| توافق سازمان ملل و روسیه برای اقدامات بشردوستانه در اوکراین/ کی‌یف: جلوی پیشروی روس‌ها را گرفته‌ایم

دبیرکل سازمان ملل و وزیر دفاع روسیه درباره ایجاد مکانیسمی برای هماهنگی ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین تبادل نظر کردند و سخنگوی کرملین نیز هدف از عملیات برای غیرنظامی کردن اوکراین را نه تقسیم این کشور، بلکه تضمینی برای تأمین امنیت روسیه نامید.
کد خبر : 11254

پایگاه رهنما:

روسیه بامداد روز پنجشنبه، 24 فوریه (5 اسفند ماه) عملیات نظامی خود در خاک اوکراین را آغاز کرد. رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین هدف از این اقدام را "حمایت از افرادی نامید که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند".

به گفته وی، برای این منظور، برنامه ریزی شده تا اوکراین غیرنظامی شده و از شر نیروهای نئونازیست خلاص شود، تا کسانی که مسئول جنایات علیه ساکنان دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند. پوتین تاکید کرده که این عملیات تا تثبیت اوضاع در اوکراین، غیرنظامی شدن این کشور، تایید وضعیت بی طرفی کی‌یف و به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه ادامه خواهد داشت.

در این رابطه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست عملیات ویژه نظامی در اوکراین را متوقف و نیروهای خود را خارج کند. البته قطعنامه‌های مجمع عمومی نمی‌توانند اقدامات قهری علیه کشورها تجویز کنند و تعیین چنین اقداماتی تنها از اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

141 کشور به این قطعنامه رای مثبت، 5 کشور رای مخالف، 35 کشور ممتنع دادند: روسیه، بلاروس، سوریه، کره شمالی و اریتره مخالف این سند بودند، چین، هند، کوبا، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، قزاقستان، پاکستان، صربستان، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر به آن رای ممتنع دادند.

***

جدایی طلبان دونتسک مدعی پیشروی شدند

نیروهای جمهوری خودخوانده دونتسک در دونباس اوکراین مدعی شدند که طی یک روز گذشته 27 کیلومتر در عمق این کشور پیشروی کرده و حلقه محاصره شهر ماریپول را تنگ کرده‌اند.

دفتر زلنسکی توافق با روسیه درباره ایجاد کریدور انسانی را تأیید کرد

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، موافقت مقامات کی‌یف برای بازگشایی کریدورهای بشردوستانه از ساعت 10:00 صبح روز شنبه برای خارج سازی مردم غیرنظامی از شهرهای ماریوپل و والنوواخا که پیش از این وزارت دفاع روسیه اعلام کرده را مورد تأیید قرار داد.‎

رئیس آئروفلوت روسیه استعفا داد

میخائیل پولوبوارینوف، رئیس شرکت هواپیمایی ملی روسیه (آئروفلوت) از سمت خود استعفا داد و روسیه را ترک کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات